Te duur

19 jaar

Trouwe dienst, bijna nooit laten staan, weinig onderhoud, starten en hij deed het. Al heel lang heb ik gebruik gemaakt van een tweede auto. Voor erbij, want het was handig met al het reizen naar sportclubs en wedstrijden. Na verloop van tijd gingen de kinderen zelf rijden en was het voorbij met halen en brengen. Nog wat later vlogen de kinderen uit en werd nog sporadisch gebruik gemaakt van het wagentje. Zo af en toe werd nog eens geleend....en toen....

De jaarlijkse keuring stond op de planning. Recent een afspraak gemaakt en afgelopen maandag was het zo ver. Al heel vroeg leverde ik het karretje af (een echte Toyota) en ik kreeg te horen dat als er bijzonderheden waren ik een telefoontje zou krijgen. Vaak worden er, zo leerde mijn ervaring, wel enige zaken aangetroffen die moesten worden aangepakt; dan eens nieuwe sloffen, een andere keer weer een rubber vervangen. Nooit iets ernstigs. Vorig jaar kosten een en ander al veel geld (bijna 900 euro) om het karretje weer goedgekeurd op de weg te krijgen. Hoe anders was het dit jaar....

Ik kreeg, net als de vorige keer, net voor de middag een telefoontje. De monteur aan de lijn; hij had net een en ander aan een inspectie onderworpen. Vervolgens begon hij een hele rits aan onderdelen op te noemen. Oei, dacht ik nog....dat is wel veel. Aan het einde van zijn verhaal kwam het er op neer dat als het karretje weer geheel tiptop aan het verkeer zou moeten deelnemen is meer dan 3000 euro kwijt zou zijn. Remblokken, remschijven, airco, volledige uitlaat (van voor naar achter) en her en der rubbers vervangen.

Gezien de leeftijd van het karretje, de eerdere onkosten, de huidige staat, de verwachting voor volgend jaar en het feit dat de laatste tijd ons karretje meer stilstond dan reed maakte dat we een besluit hebben genomen. En uiteraard na overleg met partner besloten om afscheid te nemen van ons karretje. Als sinds 2015 bij ons geweest, maar nu was het tijd om de wegen te scheiden.

Een opkoper heb ik via de garage gevraagd om een bod uit te brengen op het karretje zoals hij er nu bij stond. Dat bod heb ik geaccepteerd en deze week heb ik het karretje achtergelaten bij de garage. Een dag later was de overschrijving een feit en kon ik het geld ophalen bij de garage.

De monteur kon mij beslissing wel begrijpen en ik vond het fijn dat het zo (en zo snel) kon worden geregeld. Dus nu geen 2e karretje meer, geen onderhoudskosten, geen wegenbelasting, geen brandstofkosten en geen verzekering. Ieder voordeel heeft zijn nadeel...of andersom. 

Voor de dagen naar kantoor ben ik nu volledig aangewezen op mijn e-bike. Dat is geen straf, goed voor het milieu en mijn portemonnee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Te duur

19 jaar Trouwe dienst, bijna nooit laten staan, weinig onderhoud, starten en hij deed het. Al heel lang heb ik gebruik gemaakt van een tweed...