Exacte bedragen en Excel

Mijn salaris 

Meer salaris; zie mijn voorgaande blog. Tja, mooi hoor...een verhoging. Maar als ik zie wat de inflatie gemiddeld doet...dan schiet ik er eigenlijk niet veel mee op. Maar dat mag de pret niet drukken.

Dat van de inflatie neem ik maar met een korrel zout. Collega-bloggers schrijven terecht dat "gemiddelde inflatie" van een bepaald aantal consumptiegoederen en -diensten eigenlijk geen handvatten biedt om er een zinnig woord over te zeggen. En al helemaal niet als je het zou willen betrekken op je eigen situatie.

Neem als voorbeeld de kosten van energie; hier, op Kasteel DLT, liggen 29 zonnepanelen en is er geen gasaansluiting aanwezig. Tja, dan gaat het verhaal van de inflatie in combinatie met de energierekening al niet op. 

Excel

Voor jezelf kan je het misschien wel berekenen. Exacte bedragen heb je dan in je berekeningen nodig om tot de juiste, berekende uitslag te komen. En daar wringt bij Drentsche Loontrekker wel eens een beetje de schoen. Helemaal volledig en exact? Daar ben ik niet echt van. De grote lijn volgen, om en nabij, dat is meer in  mijn straatje. Ik heb het daarom wel eens moeilijk met mijn Excellijst vol financiële data.

Toch is het mij gelukt, mede door de sheets van Geldnerd, om mijn financiële gegevens in Excel te importeren. Dat is gelukt voor mijn bankrekeningnummer. Alle andere rekeningnummers heb ik er buiten gelaten, want is voor mijzelf beter. Een goede boekhouder zal ik nooit worden, dus meerdere rekeningen waar over en weer op wordt geboekt of teruggeboekt...dat zag ik niet zitten.

Ook zit er in mijn Excelbestand een overzicht van de hypotheek, de rente, de (extra) aflossingen en  de sneeuwbal in. Verder een overzicht van de (nog lopende) uitvaartverzekeringen. Zodra mijn (grote) buffer groot genoeg is zullen alle lopende uitvaartverzekeringen worden gestopt.

Als laatste onderdeel een overzicht van alle betaal-, beleggings- en spaarrekening en de saldo's hiervan.

Alles bij elkaar maakt dit een voor mij overzichtelijk geheel. Ben ik toch een beetje blij met Excel... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verder gaan...en een All Time High!

Het leven gaat door... De rust is weergekeerd na al de ellende van de voorgaande maanden. Gelukkig wel, en daarom nu tijd voor een blog over...