Inkomsten en uitgaven, eerst tv/internet/bellen...

Wat doe je ermee?

In mijn vorige blog schreef ik al over meer overhouden dan je uitgeeft. Eenvoudig een rekensom maken is voldoende. Wat ontvang ik aan geld? En wat geef ik uit? En kom ik dan iedere maand tekort? Of houd ik nog wat over.....Jammer genoeg heb ik er nooit goed bij stilgestaan. Uiteraard heb ik wel eens geschoven met geld (van de spaarrekening naar de betaalrekening) als de maand iets langer was dan mijn salaris. Maar daarna was het weer hetzelfde liedje...ik liet het op zijn beloop en en had geen plan om uit te voeren als er geld over bleef aan het einde van de maand. Sparen? Geen plan! Tekort voorkomen? Geen plan! Vermogen opbouwen....je raad het al; geen plan.

Sinds maart 2020 heb ik mijn geldstromen volledig doorgelicht. Wat betaalde ik eigenlijk allemaal? En was dit nodig? En kan het minder, of zelfs vervallen?

Aanpak Ziggo

Allereerst maar eens gekeken naar mijn abonnement voor tv, internet en bellen. Mijn provider was (en is nog steeds) Ziggo. Op diverse blogs las ik dat, als je al wat langer bij Ziggo zit, je het beste telefonisch contact kunt opnemen voor korting op de abonnement. Gewoon bellen en zeggen dat je uitkijkt naar een andere provider. De medewerker van Ziggo zal je een aanbod doen om je over te halen bij Ziggo te blijven. Bijvoorbeeld drie maanden gratis naar voetbalkanalen kijken. Als bespaarder ga je natuurlijk voor korting. Dat deed ik ook en ik kreeg na het telefoontje drie maanden korting: € 30,00 per maand. Zo snel heb ik nog nooit € 90,00 bespaard.

Wat is er eigenlijk nodig?

Na deze drie maanden heb ik nog eens nagedacht over deze actie. Bij mijzelf ging ik nog eens te rade; heb ik het volledige pakket met de hoge snelheid eigenlijk wel nodig? Bellen via een vaste telefoonlijn deed ik al bijna niet meer, en gebeld worden op dit nummer gebeurde eigenlijk ook niet veel meer. Daarom samen met partner maar besloten dat we nog een stapje zouden doen. Of eigenlijk drie.

Drie stappen

Het eerste stapje was dus het laten vervallen van vaste telefonie. Een tweede stapje was de snelheid. Die was 300Mbit/s. Voor gebruik in ons gezin een soort van overkill, want er wordt hier niet via internet gegamed. Gelijktijdig films kijken door meerdere personen ook niet. De snelheid kan dus ook omlaag. Een derde stap was tv. Die was misschien nog wel het moeilijkste. Dit willen eigenlijk niet kwijt, maar ook weer niet teveel voor betalen. 

Oplossing

Uiteindelijk ging de kogel door de kerk. De drie stappen zijn genomen en we hebben nu alleen nog maar een internetaansluiting. Het was even zoeken, maar Ziggo biedt ook internet-only aan. En het tv kijken gaat wel door. Daarvoor heb ik eenmalig een investering in een Android streaming apparaatje (€ 120,00) gedaan. Deze is via internet (75 Mbit/s) aan mijn tv gekoppeld (ik heb een Sony tv waarop geen apps kunnen draaien, tja...oud beestje) en via een streamingdienst (+ 12000 kanalen) neem ik tv af. Dit is niet legaal, maar het werkt prima voor mij. Door deze wijzigingen kom ik op een kostprijs per maand van € 50,00. Mijn alles-in-1 abonnement van Ziggo kostte mij € 71,00 per maand. Het verschil is € 21,00 per maand. Per jaar is dit 12 x € 21,00 = € 252,00. Die investering voor dat Android apparaatje verdien ik binnen 6 maanden terug. 

En ik blijf bij Ziggo. De internetverbinding heeft hier zelden (lees: nooit) storing. En overstappen naar een andere provider zorgt voor meer gedoe door wisseling van hardware, gedoe met opnieuw alles instellen en extra (aansluit)kosten. Ik ben voorlopig tevreden met wat er nu is en het hiervoor vermelde gedoe...dat wil ik (nog) niet.

   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verder gaan...en een All Time High!

Het leven gaat door... De rust is weergekeerd na al de ellende van de voorgaande maanden. Gelukkig wel, en daarom nu tijd voor een blog over...