Extra aflossing (sneeuwbal) en nieuw salaris

Salaris bekend

In een van de voorgaande blogs vertelde ik al over de loonsverhoging en deelde ik mijn (bruto)berekening van het salaris dat ik verwachtte te ontvangen. Wel nu, die netto duidelijkheid is er! Ik kom uit op net iets meer dan € 3.050,00. Voor de volledigheid meld ik maar meteen dat dit inclusief de thuiswerkvergoeding is. Ik ben er (weer) blij mee.

Aflos-spaarrekening

Ik heb met partner afgesproken dat we naast besparen en sparen ook zullen gaan aflossen op de hypotheek. Hiervoor het ik een maandelijkse afschrijving van € 100,00 ingesteld op het rekeningnummer waarop mijn salaris (en dat van mijn partner) op wordt uitbetaald. Zodra het bedrag boven de € 500,00 uitkomt ga ik weer een aflossing betalen aan de hypotheekverstrekker. In het contract met de hypotheekverstrekker staat dat bij een aflossing er minimaal € 500,00 dient te worden betaald. (Let op: in ons contract is ook een maximum opgenomen dat per jaar mag worden afgelost!)

Regelmaat

Op de aflos-spaarrekening stond nog een bedrag van meer dan € 500,00. Dit heb ik nu gebruikt voor de aflossing van januari. Voor volgende maand is er een restantbedrag van iets meer dan € 400,00. Dit betekent dat ik in februari ook (een deel van minimaal) € 500,00 kan aflossen.

Sneeuwbal bij aflossen

Voor mijn aflossingen maak ik gebruik van het sneeuwbaleffect. Iedere betaling (lees: aflossing) zorgt ervoor dat het maandbedrag omlaag gaat. Goed om te weten; mijn hypotheek (in 3 delen) bestaat voor 2 delen uit aflossingsvrij en 1 deel annuïteit. Op dit laatste ben ik bezig om extra af te lossen om de maandlasten stukje bij beetje lager te maken. 

De aflossing dus; het verschil tussen de maandbedragen, na een betaling van een extra aflossing, tel ik op bij de volgende aflossing. In de praktijk werkt dit voor mij als volgt: 

Mijn maandbedrag: € 1.116,80  

Aflossing: € 500,00  Nieuw maandbedrag: € 1.115,37  Het verschil is: € 1,43 (per maand!)  

Nieuwe maandbedrag: € 1.115,37  

Aflossing € 500,00 + € 1,43  >> Nieuwe maandbedrag € 1.113,77  Het verschil is: € 1,60. 

Nieuwe maandbedrag: € 1.113,77

De volgende aflossing wordt dan € 500,00 + € 1,43 + € 1,60 = € 503,03 (Verschil € 3,03)

Het nieuwe maandbedrag zal dan opnieuw verlaagd worden, inclusief het verschil dat al gemaakt is met de vorige aflossingen. (Lees: € 3,03)

Bij iedere volgende aflossing zal ik het verschil weer meenemen. Dus het verschil in maandbedrag + de aflossing zal ik dan betalen aan de hypotheekverstrekker. (Lees: € 500,00 + € 3,03) Als je dit continue doet, zorg je ervoor dat de aflossing in bedrag steeds groter wordt, want je neemt het verschil in het maandbedrag ook mee. Hierdoor wordt het effect van het betallen van de extra aflossing per keer groter. Meer dan dat ik alleen met de aflossing van standaard € 500,00 zal bereiken. 

Als je hier mee start zal je in het begin geen groot effect merken. Maar wacht maar totdat je dit goed aan de loop hebt en al meerdere aflossingen doet. Ik ga het zeker merken, maar daarover meer in een volgende vlog. 

Voor nu; in een volgende blog zal ik in ieder geval delen waar de nieuwe maandbetaling op uitkomt. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verder gaan...en een All Time High!

Het leven gaat door... De rust is weergekeerd na al de ellende van de voorgaande maanden. Gelukkig wel, en daarom nu tijd voor een blog over...