Een tandje minder

Zorgverzekering

Net voor de jaarwisseling zag ik weer veel reclame van de zorgverzekeraars op tv voorbijkomen. Ook op de radio hoorde je het een en ander voorbijkomen. Een goede gewoonte binnen ons gezin is om ieder jaar weer een nieuwe passende verzekering te kiezen. Een zorgverzekering die is afgestemd op ieders eigen situatie. Zo kiest mijn partner een geheel ander pakket dan dat ik doe. Voor het eerst durf ik het aan om voor een goedkope budgetpolis met redelijk ruime keuze te gaan. Ook kies ik, naast het standaard eigen risico van € 385,00 voor een aanvullend eigen risico van € 500,00. Mijn premie komt op maandbasis nu uit op € 88,50. Dit bedrag ligt lager dan waar ik in 2021 voor was verzekerd. Ik had toen gekozen voor een iets ruimere dekking, met het standaard eigen risico. Al met al bijna € 25,00 meer dan in 2022. Op jaarbasis een besparing van € 300,00. 

Aansprakelijkheidsverzekering

Mijn voornemen is om ieder jaar ook te kijken naar de andere verzekeringen. Zo heb ik premie van de aansprakelijkheidsverzekering ook naar beneden kunnen aanpassen. Ik zag tot mijn verbazing dat ik nog kinderen had meeverzekerd die nog geen 18 jaar oud zijn. Dat is onjuist, want mijn dochters zijn al enige tijd twintigers en worden voor de wet al lang als volwassenen gezien. Toen ik dit invoerde bij de premieberekening was mijn blijdschap groot. Betaalde ik vorig jaar voor dit onderdeel (samen met de inboedel- en opstalpremie) € 43,00 per maand is de maandpremie omlaag gegaan naar € 37,50. Een verschil van € 5,50. Op jaarbasis is dit een bedrag van pak hem beet € 60,00. 

Autoverzekering

De ene Japanner (2005) is inmiddels meer dan 15 jaar oud en rijdt nog goed. Recent heeft de APK, regulier onderhoud en vervanging van banden voor een behoorlijke kostenpost gezorgd. Toch neem ik geen afscheid van deze kar, want hij voldoet nog uitstekend, is er geen roest te bekennen en heeft de kilometerteller de 200.000 nog altijd niet bereikt. De andere Japanner (2014) zal in februari 2022 de verplichte Apk-keuring moeten ondergaan. Ik combineer dit met de reguliere onderhoudsbeurt bij de garage in mijn woonplaats. Wel zo makkelijk! Deze auto wordt 8 jaar oud; dan wordt het tijd om de dekking te minderen. Vorig jaar had ik al een stapje terug gedaan door de dekking van volledig casco te verlagen naar de dekking WA en gedeeltelijk casco. Inmiddels durf ik het aan om per volgend jaar (2023) de dekking nog verder te verminderen. Er blijft dan alleen nog een WA-dekking over, net als voor de oudste Japanner. Voor dit jaar kondigde mijn verzekeraar aan dat ik 10% extra korting ontvang omdat ik meer dan 13 schadevrije jaren heb verzameld. Mijn premie van meer dan € 300,00 (volgens het nieuw jaartarief) komt hiermee op € 274,45. Feitelijk moet ik eigenlijk rekenen met de daadwerkelijke premie van vorig jaar, deze zat rond de € 290,00. Toch komt de besparing per jaar uiteindelijk toch nog op € 15,00.

Voor 2023 volgt er dus nog een stapje. Dan gaat de verzekeraar de premie van € 232,00 incasseren.

Samengevat: we doen weer een tandje minder in onze uitgaven. Totaal kom ik door bovengenoemde aanpassingen op een vermindering van € 300,00 + 60,00 + € 15,00 = € 375,00. Ik ben er blij mee!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verder gaan...en een All Time High!

Het leven gaat door... De rust is weergekeerd na al de ellende van de voorgaande maanden. Gelukkig wel, en daarom nu tijd voor een blog over...