Potjes en een plan

Sparen in het wilde weg

Jarenlang deed ik maar wat. Standaard een (klein) bedrag overmaken naar een spaarrekening. Met mijn partner niets had ik niets afgesproken over de bedoeling van dit sparen. Zo af en toe was er voldoende geld om een verbouwing te doen of een update van wc, gang of trap met overloop. Maar concrete financiële plannen of planning...dat deden we niet. 

Hypotheek en woekerpolis

Een pijnlijke ervaring heb ik samen met partner opgedaan in onze eerdere hypotheek van meer dan 5 jaar geleden. Onduidelijkheid over de werking, niet echt in zijn geïnteresseerd en automatische betalingen van de maandelijkse vergoeding hiervoor maakte dat ik er eigenlijk niet naar omkeek. Totdat de crisis van 2008 voor opschudding zorgde. Na verdieping in de voorwaarden en de werking van de hypotheek kwam ik er achter dat de beleggingen waaraan onze hypotheek was gekoppeld het beduidend slechter deden dan verwacht. Zo zou de bedoelde eindbestemming (volledig aflossen via het rendement op de beleggingen) bij lange niet gehaald worden. Met name de (niet altijd zichtbare en verklaarbare) kosten in combinatie met de belabberde resultaten zorgden er voor dat ik dit nauwkeuriger ging volgen. Uiteindelijk verbeterde de economie en toen de beleggingen op meer dan € 50.000,= als opbrengst stonden, besloot ik samen met partner om het geld van de beleggingen te cashen en in minder te brengen op de hypotheek. De hypotheekverstrekker wilde eerst nog dat ik de resultaten wat langer zou afwachten. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan. Door het in mindering brengen werd de hypotheek beduidend lager en daarmee de maandelijkse lasten veel lager. Dat leverde een stuk meer financiële vrijheid op.

Nog eerder had ik een woekerpolis; wel sparen maar nauwelijks rendement. Bijna was er sprake van negatief rendement. Na 12 jaren hebben we ons (zeer beperkte) verlies genomen en zijn uitgestapt.

Het moet anders 

Het bovenstaande getuigt niet echt van een stabiele financiële situatie. Daarom heb ik in 2020, in een periode waarin er privé allerlei (nare) dingen speelden, mij meer verdiept in aflossen, beleggen en financiën in het algemeen. En toen kwam FIRE in het spel. Er zijn verschillende manieren om met je geld bezig te gaan en ik ga nu de "potjes" inzetten.

Potjes en plannen

Voor het eerst in mijn leven ga ik met potjes werken. Samen met partner hebben wij nu 7 potjes ingesteld om te sparen. De bestemmingen zijn: nieuwe meubelen voor de woonkamer, rolluiken voor de bovenverdieping, screens voor de benedenverdieping, schutting (rondom) voor onze tuin, de vakantie, een kleine buffer (calamiteiten) en een grote buffer.

Afgelopen december werd het belastinggeld (teruggave) betaald, de bedrijfsspaarregeling van partner keerde het gespaarde bedrag (samen met de inleg van de werkgever) uit, de energieleverancier verrekende de nota (we hadden veel te veel betaald...oeps; gewoon te weinig rekening gehouden met de opbrengst van de 29 zonnepanelen die in april op het dak zijn komen te liggen) en de dertiende maand van partner werd betaald. Dit betekende een fors inkomen in deze bijzondere maand!

Als het geld is zo veel mogelijk verdeeld over deze potjes. Sommigen zitten inmiddels vol en daar hoef ik niet meer naar te kijken. Dat gaat dan met name over de kleine buffer en het potje voor meubelen.

Voor de andere potjes is of een standaard bedrag opgenomen in mijn automatische betalingen of een plan opgesteld om het gestelde doel te bereiken. Zo hou ik inmiddels rekening met de terugbetaling van de BTW van de zonnepanelen (ik verwacht dit in maart 2022) en de vakantiegelden die in april 2022 (van mij) en mei 2022 (van partner) worden uitgekeerd. Ook verwacht ik in maart nog een bericht over de winstuitkering van mijn werkgever. Alle gelden hebben inmiddels een of meer lijntjes naar de potjes.

En in de tussentijd...?

Nog altijd kan ik blijven sparen van de salarissen van mijn partner en ik samen. Zo zet ik iedere maand een bedrag opzij op een geheel andere bankrekening. Het geld wat naar deze rekening gaat zal bij voldoende saldo (lees: meer dan € 500,=) weer zorgen dat een extra aflossing op de hypotheek kan worden gedaan....ik zeg maar zo; alle kleine beetjes helpen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verder gaan...en een All Time High!

Het leven gaat door... De rust is weergekeerd na al de ellende van de voorgaande maanden. Gelukkig wel, en daarom nu tijd voor een blog over...